alikaya/ Ekim 26, 2017/ Bilgisayar, Genel, Unity/ 0 comments

Herkese merhaba,

Son dersimin üzerinden uzunca bir süre geçmesinin ardından tekrar sizlerleyim. Bu dersin dışında planladığım daha çok güzel projeler var ama henüz kısmet olmadı onları gerçekleştirmek.

Bu dersi bir nevi sitenin ölmediğini, tam gaz yola devam edeceğini haber vermek için yazıyorum diyebiliriz. Bir diğer sebep ise bu dersin işleyeceği konu, yani Google Play’e Unity oyunlarını yüklemek bana epeyce sorulduğundan artık bu sorulara ortak bir yerden cevap vermek istiyorum.

Derste ne göreceğiz? Öncelikle Unity üzerinden yaptığınız uygulamayı imzalamayı (sign etmek) göreceğiz. Ardından bu imzaladığımız uygulamayı Google Play’e yüklemeyi göreceğiz. Derse başlamadan önce bir Google Play Developer hesabına sahip olmalısınız (tek seferlik bir ödeme karşılığı sahip oluyorsunuz)

A) Bundle Identifier Belirlemek

En kolay kısım burası. Eğer Player Settings’te Bundle Identifier kısmını hiç ellemeden Android’e uygulamanızı build etmeye kalkarsanız “Bundle Identifier has not been set up correctly” hatası alırsınız. Bu hatayı çözmek için yapmanız gereken tek şey Build Settings’ten Bundle Identifier değerini şu şekilde değiştirmek: com.SirketinizinIsmi.UygulamaninAdi

B) Yaptığınız Uygulamayı Unity Üzerinden İmzalamak

Google Play’e uygulama yüklerken pek çok arkadaşımız bir hatayla karşılaştı: “You uploaded an APK that was signed in debug mode. You need to sign your APK in release mode.

Hatanın Türkçe versiyonu: “Yükleme başarısız oldu. Hata ayıklama modunda imzalanmış bir APK yüklediniz. APK’nızı yayınlama modunda imzalamanız gerekiyor. İmzalama hakkında daha fazla bilgi edinin.

Android uygulamalarında imzalama (sign) diye bir işlem var. Ne işe yaradığını bilmiyorum ama Google Play’e uygulamanızı yüklerken uygulamanızın imzalanmış olması gerekiyor. Burada imzadan kastımız bir kağıda gerçek imzanızı atıp bir yere postalamak değil. Unity üzerinden uygulamanızı dijital olarak imzalamalısınız. Bu imzalama işlemi sadece uygulamayı Google Play’e yüklerken geçerli. Uygulamanızı sadece telefonunuzda test etmek istiyorsanız imzalamak zorunda değilsiniz. Direkt build edin ve apk dosyasını Android cihazınızda çalıştırın.

Gelgelelim bu imzalama işlemi nasıl gerçekleşir… Unity’den Build Settings’e girin ve Publishing Settings sekmesini açıp aşağıdaki talimatları adım adım izleyin:

1- Create New Keystore seçeneğini seçin.

2- Browse Keystore’a tıklayın, oluşturulacak dosya için bir isim ve konum belirleyin.

3- Keystore password ve Confirm password alanlarına Keystore için bir şifre girin. Bu noktada ben bu şifrenin kırılıp kırılamayacağından emin olamadığımdan üyeliklerde kullandığım şifrelerden farklı, rastgele harf ve rakam kombinasyonundan oluşan bir şifre belirliyorum. Önemli bir nokta var burada: bu şifre bilgisayarınızda herhangi bir yerde kaydedilmiyor. Yani şifreyi bir yere not almalısınız. Ayrıca 2. aşamada oluşturduğunuz keystore dosyasını da yanlışlıkla silmeyeceğiniz özel bir yere koymalısınız. Yoksa nolur? Uygulamanızı Google Play’e yükledikten sonra güncellemek istediğinizde ya bu keystore dosyasını bulamazsınız ya da şifreyi bir türlü hatırlayamazsınız. Bu iki durumdan herhangi biri gerçekleşince de zaten siz o uygulamayı güncellemeyi unutun.

4- Birden üçe kadar tüm aşamaları yaptınız. Şimdi başka hiçbir şeye dokunmadan direkt Alias’a tıklayıp “Create a new key”i seçin.

5- Karşınıza gelen pencerede Alias kısmına uygulama adını girip ardından alttaki iki yere Alias için bir şifre girin. Alias şifresi ile keystore şifresi aynı olabiliyormuş ama aynı olmamasını tavsiye ediyorlar. Yine bu şifre de uygulamayı güncellerken gerekeceği için tıpkı keystore şifresinde olduğu gibi bu şifreyi de bir yere not edin. Pencerede geri kalan kısımları doldurmasanız da olur (eğer olmazsa sallamayı da deneyebilirsiniz). İşiniz bitince Create Key’e tıklayın.

6- Harika! Artık oyununuz imzalandı. Hemen şimdi oyunu Build ederseniz alacağınız APK dosyası Google Play’e yüklenmeye hazır halde olacaktır.

NOT: Eğer Unity’den çıkıp daha sonra tekrar açarsanız ve yine imzalanmış bir APK dosyası build etmek isterseniz bu sefer Use Existing Keystore deyip Browse Keystore ile keystore dosyasını seçin. Ardında keystore şifresini girip oluşturduğunuz Alias’ı seçin. Son olarak da Alias şifresini de ilgili boşluğa girip oyunu build edin.

C) İmzalanmış Uygulamayı Google Play’e Yüklemek

Artık oyununuzu hazırladınız, imzaladınız ve build ettiniz. Çileli kısmı geride bıraktınız! Şimdi oyununuzu tüm dünyaya sunmaktan sadece bir adım uzaksınız. Bu aşamada yazının başında da dediğim gibi bir Google Play Developer hesabınızın olması gerekiyor. Hesabınız varsa o zaman bu ünlü Google Play’e uygulamalar nasıl yükleniyormuş adım adım bakalım.

1- Developer hesabınıza girin ve “Add new application” butonuna basın.

2- Eğer oyununuz İngilizce destekliyorsa Default language’ın English olarak kalmasını tavsiye ederim, ama oyununuz sadece Türkçe dilini destekliyorsa dil listesinden Türkçe’yi seçin. Title kısmına oyunun adını yazın ve Upload APK butonuna basıp bilgisayarınızdan oyununuzun build ettiğiniz APK dosyasını seçin.

NOT: Eğer Upload APK butonuna basınca dosya seçmek için pencere gelmediyse sonraki ekrandan Upload your first APK to Production butonuna basarak öyle yükleyin APK’yı.

3- Artık APK dosyasını yüklediğinize göre diğer ıvır zıvırları tamamlayalım. Sol taraftaki menüden Store Listing seçeneğini seçin.

4- Karşınıza gelen sayfada Title oyunun ismini, Description oyunun Google Play’de görünen tanıtıcı yazısını temsil ediyor. Promo text kısmının açıkçası nerede işe yaradığını bilmiyorum. Recent changes kısmı oyunun yeni versiyonunu yükleyince o yeni versiyonun eski versiyondan farklarını listelediğiniz bir yer. Bu kısmı artık Store Listing’ten doldurmuyorsunuz. Uygulamanızı güncellemek için yeni bir APK sürümünü yüklerken orada ilgili bir kutucuk oluyor ve Recent changes’ı işte orada giriyorsunuz.

5- Screenshots kısmına oyununuzdan birkaç görsel eklemelisiniz. Resimleriniz JPEG ya da PNG olmalı. En az 2, en çok 8 resim yükleyebilirsiniz sisteme. Phone yazan kısıma oyununuzun telefon versiyonu için resimler, tablet yazan yerlere de tablet versiyonu için resimler ekleyebilirsiniz. High-res icon’a oyununuzun ikonunu ekleyin. İkon 512×512’lik bir PNG olmalı. İkonunuzda alpha yani saydamlık olabilir. Oyununuzun ikonuna çok özen göstermenizi tavsiye ederim çünkü nasıl insanlar kitapların önce kapağını görüyorsa oyunlarınızın da önce ikonunu görüyorlar. Feature Graphic ve Promo Graphic’in ne işe yaradığını bilmiyorum (bilen birisi konu altına yorum atabilir). Eğer oyununuzun bir tanıtıcı videosu varsa o videonun YouTube linkini Promo Video kısmına yapıştırın.

NOT: Uygulamanızın açıklamasının Türkçe Android kullanan kullanıcılar için Türkçe, diğer kullanıcılar için İngilizce (ve belki Alman kullanıcılar için Almanca vb.) olmasını isteyebilirsiniz. Bu işlemi yapmak çok basit. Sayfanın yukarılarına doğru Manage translations diye bir buton var. Ona basıp Add translations seçeneğini seçin ve açıklamaları çevirmek istediğiniz dilleri seçin. Artık seçtiğiniz her dil için ayrı bir uygulama adı, uygulama açıklaması ve uygulama resimleri girebilirsiniz.

6- Application type olarak, eğer sisteme bir oyun yüklüyorsanız Games, yoksa Applications seçeneğini seçin. Ona göre ilgili bir Category seçin. Content rating oyununuzun yaş kitlesini belirlemeye yarar. Örneğin bir puzzle oyunu yüklüyorsanız Everyone’ı seçerek oyunu herkese hitap edecek şekilde gösterebilirsiniz. Çok şiddet içeren bir oyun ya da bir korku oyunu yüklüyorsanız High Maturity diyerek ilgili kitleye seslenebilirsiniz. Son olarak, eğer oyununuz için hazırladığınız bir gizlilik sözleşmesi varsa linkini Link to policy yazan yere yapıştırın. Yoksa oradaki “Not submitting a privacy policy URL at this time.” seçeneğini seçin.

7- Gelelim sol menüdeki Pricing & Distribution kısmına. Bu menüde uygulamanızın ücretli – ücretsiz olacağına ve hangi ülkelerde indirmeye açık olacağına karar verebiliyorsunuz. Hiç ücretli uygulama yüklemediğimden ve henüz Türkiye’den Google Play’e ücretli uygulama yükleme desteği olmadığından Free oyun yüklerkenki seçenekler hakkında konuşacağım. DISTRIBUTE IN THESE COUNTRIES başlığı altında oyununuzun hangi ülkelerde yayınlanmasını istediğinizi seçin. Opt-in seçeneğinin tam olarak ne işe yaradığını bilmiyorum. Marketing opt-out oyununuzun Google Play harici herhangi bir yerde tanıtılmasını istemiyorsanız işaretleyebileceğiniz bir alan. Ben hiç işaretlemedim. Content guidelines ve US export laws oyununuzun Google Play’de yayınlanması için kabul etmeniz gereken sözleşmeler. Bu kadar!

8- Tüm bu işlemler bittikten sonra artık yukarıdan Publish butonuna tıklayın. Bir sıkıntı yoksa oyununuz bir gün içerisinde Google Play’de yayınlanacaktır. Hayırlı olsun!

D) BONUS – Google Play’deki Uygulamanızı Güncellemek

Diyelim uygulamanız çok tutuldu ve siz de oyunu güncellemeye karar verdiniz. Yapmanız gereken şeyler sırayla şöyle:

1- Unity’de Player Settings’e gelin ve buradan Other Settings sekmesini açın. Bu kısımda değiştirmeniz gereken 2 değer var: Bundle Version ve Bundle Version Code. Eğer Bundle Version 1.0 ise onu örneğin 1.1 yapın. Ardından eğer Bundle Version Code 1 ise onu 2 yapın. Yani içindeki değeri tam olarak 1 artırın.

2- Publishing Settings sekmesinden keystore ve alias şifrelerinizi girip oyunu Build edin.

3- Google Play developer hesabınızı açın ve oyun listenizden güncellemek istediğiniz oyuna tıklayın. Sol taraftaki menüden APK butonuna tıklayın. Açılacak olan sayfada ortadaki Upload new APK to Production butonuna basın ve Build ettiğiniz APK dosyasını seçin.

4- Recent Changes alanına güncellemeyle oyuna eklediğiniz özellikleri ve düzelttiğiniz sorunları yazın.

NOT: Tıpkı oyununuzun bilgilerini Store Listing’de hem İngilizce hem de başka dillerde girebildiğiniz gibi Recent Changes’ı da birden çok dil için ayarlayabilirsiniz.

5- Publish now to Production butonuna tıklayın.

6- Harika! Bir gün içerisinde yaptığınız bu yeni değişiklikler dükkandaki uygulamanıza yansıyacak.

Bu yazıya da burada son vermek istiyorum. Umarım faydalı olmuştur. Sağlıcakla kalın!

Leave a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*